Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het informeren van je publiek, maar je moet hen ook motiveren. En dat maakt al je werk anders.
Verantwoordelijkheid

Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het informeren van je publiek, maar je moet hen ook motiveren. En dat maakt al je werk anders.
Op een bijeenkomst sprak ik na over de presentatie die iemand had gegeven. Ze was ingevlogen om de aanwezigen te inspireren met haar kennis en overzicht. Mijn gesprekspartner en ik waren het eens dat deze presentatie net geen voldoende verdiende. Het verhaal van de spreekster was een beetje ongecontroleerd, ongefocust en onvoorbereid. Aan de andere […]
Voor de podcast van Youri Hermes ben ik geïnterviewd over wat retorica en retorische strategie is en hoe je er een betere ondernemer van wordt. Een bijzonder prettig en vrolijk gesprek van een minuut of 50. Kijk het hieronder
The tension was almost palpable: Volodymyr Zelenskiy, the President of Ukraine, was about to address the Parliament of The Netherlands. How would he find common ground with us? What historical events would he mention? Mr. Zelenskiy did not disappoint: the bombing of Rotterdam, the Dutch struggle for independence which started almost to the day 450 […]
Als een spreker iets ‘niet uit te leggen vindt’, is dat onwil of onvermogen en dat zou het probleem van die spreker moeten zijn. Een steekhoudend argument is onuitlegbaarheid in geen geval.
Een beter begrip van logos, ethos en pathos maakt je een overtuigender spreker. Je moet alles wat je doet in een redevoering bekijken door de lenzen van logos, ethos en pathos, tegelijk.
Op een regenachtige zaterdag was ik op een bijeenkomst van de provinciale afdeling van een politieke partij. De bestuurders en politici van deze partij zouden met relatief weinig inspanning écht goed kunnen worden. Daarvoor moeten ze vooral op hun stijl en voordracht letten. De inhoud zat geruststellend goed.
Leer van de directeur van ABN Amro wat een strijdvraag is, waarom je je stijl en publiek wilt kiezen en waarom je zelf bepaalt wat je zegt.
Plus een zin die je altijd kunt gebruiken als je het even niet meer weet.
Elton John schrijft een artikel waarin hij laat zien hoe een goede argumentatielijn eruit ziet en waarom je je persoonlijkheid in je teksten moet leggen.
Professionals kunnen met meer stijl schrijven. Daardoor worden ze overtuigender. Maak gebruik van de stijldeugden.